<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=705787856636685&ev=PageView&noscript=1" />

Moje porady

Produkty ważyć przed czy po obróbce termicznej?

Produkty ważyć przed czy po obróbce termicznej?

Z zasady produkty ważymy przed obróbką termiczną. W przypadku większości produktów, które wymagają obróbki termicznej, wartość energetyczna podana na opakowaniu również dotyczy produktu przed ugotowaniem. Jeśli tak nie jest, to odpowiednia informacja widnieje na opakowaniu. Mięso także należy ważyć przed obróbką, bo po obróbce wartość ta będzie różna w zależności chociażby od zastosowanego rodzaju obróbki.

Czy suplementować witaminę C?

Czy suplementować witaminę C?

Zapotrzebowanie na witaminę C wcale nie jest takie wysokie, jak mogłoby się wydawać - wynosi 90 mg u mężczyzn i 75 mg u kobiet. Czasem może być ono nieco wyższe np. u sportowców i sięgać do 200 mg na dzień. W dalszym ciągu są to ilości, które można dostarczyć za pomocą konwencjonalnej żywności, dla przykładu w 100 g papryki znajdziemy ok. 150 mg witaminy C. Jeśli chodzi o suplementację wysokimi dawkami witaminy C na ogół nie ma to żadnego sensu ani uzasadnienia, a wręcz może być szkodliwe, dlatego też zdecydowanie nie jest zalecane dla ogółu populacji.

Czy warto jeść olej kokosowy?

Czy warto jeść olej kokosowy?

Olej kokosowy jest świetny do smażenia, ale zdecydowanie nie jest produktem prozdrowotnym, który warto byłoby spożywać. Dodawanie oleju kokosowego do potraw nie niesie ze sobą żadnych korzyści, a należy pamiętać, że jest on wysoce kaloryczny, przy czym dostarcza tylko pustych kalorii. W odniesieniu do jego przydatności do smażenia - można wybrać inne, korzystniejsze dla zdrowia tłuszcze jak np. oliwa z oliwek.

Czy kalorie z alkoholu się liczą?

Czy kalorie z alkoholu się liczą?

Tak, etanol podobnie jak białko, węglowodany i tłuszcze jest składnikiem odżywczym i ma swoją wartość energetyczną, która wynosi ok. 7 kilokalorii na gram etanolu. W przeciwieństwie do węglowodanów i tłuszczów etanol nie może być przechowywany i wykorzystany w razie potrzeby, dlatego też jest on utleniany przez organizm pierwszorzędnie względem innych makroskładników. Ale jeśli konsumując alkohol przekroczymy bilans energetyczny, to ta nadwyżka w dalszym ciągu zostanie zmagazynowana i przyczyni się do wzrostu masy ciała. Warto pamiętać, że alkohol jest wysokoenergetyczny, a dodatkowo wzmaga apetyt przez co dostarczamy do organizmu więcej kilokalorii również z jedzeniem.

Czy można pić w trakcie posiłku?

Czy można pić w trakcie posiłku?

Tak, w trakcie posiłku można pić płyny, zwłaszcza wodę. Nie ma żadnych obaw, że woda będzie rozcieńczać sok żołądkowy czy utrudniać trawienie. Pamiętajmy, że posiłki również są źródłem płynów, np. zupy. Należy uważać jedynie na jednoczesne spożywanie posiłku i picie takich płynów, jak kawa i herbata. Mogą one utrudniać wchłanianie niektórych składników mineralnych, jak np. żelazo. Może to być problematyczne u osób, które mają niedobór żelaza oraz u kobiet ogólnie, gdyż mają one wyższe zapotrzebowanie na żelazo.

Kiedy przyjmować witaminę D?

Kiedy przyjmować witaminę D?

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, dlatego też warto przyjąć ją razem z posiłkiem, który zawiera chociaż minimalną ilość tłuszczu. W kontekście pory dnia nie ma to większego znaczenia, ale warto przyjąć taką strategię, iż będzie się ją zażywać ze śniadaniem, co pozwoli uniknąć zapominania o przyjęciu tabletki.

Czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa?

Czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa?

Zdecydowanie tak. Kawa rozpuszczalna zawiera podobną ilość (niektóre badania sugerują, że nawet więcej) składników prozdrowotnych, m.in. polifenoli, co inne rodzaje kawy. Zawartość akryloamidu i furanu, czyli składników, które budzą najwięcej wątpliwości w kontekście picia kawy rozpuszczalnej, tak naprawdę jest znikoma więc nawet przy regularnym wysokim spożyciu kawy, nie stanowią one zagrożenia dla zdrowia. Podsumowując, kawę warto pić bez względu na rodzaj, m.in. dlatego, iż udowodniono, że zwyczajowe spożycie kawy chroni przed nowotworami, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 oraz zmniejsza częstotliwość występowania choroby Parkinsona i Alzheimera.