<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=705787856636685&ev=PageView&noscript=1" />

Moje porady

Produkty ważyć przed czy po obróbce termicznej?

Produkty ważyć przed czy po obróbce termicznej?

Z zasady produkty ważymy przed obróbką termiczną. W przypadku większości produktów, które wymagają obróbki termicznej, wartość energetyczna podana na opakowaniu również dotyczy produktu przed ugotowaniem. Jeśli tak nie jest, to odpowiednia informacja widnieje na opakowaniu. Mięso także należy ważyć przed obróbką, bo po obróbce wartość ta będzie różna w zależności chociażby od zastosowanego rodzaju obróbki.

Czy suplementować witaminę C?

Czy suplementować witaminę C?

Zapotrzebowanie na witaminę C wcale nie jest takie wysokie, jak mogłoby się wydawać - wynosi 90 mg u mężczyzn i 75 mg u kobiet. Czasem może być ono nieco wyższe np. u sportowców i sięgać do 200 mg na dzień. W dalszym ciągu są to ilości, które można dostarczyć za pomocą konwencjonalnej żywności, dla przykładu w 100 g papryki znajdziemy ok. 150 mg witaminy C. Jeśli chodzi o suplementację wysokimi dawkami witaminy C na ogół nie ma to żadnego sensu ani uzasadnienia, a wręcz może być szkodliwe, dlatego też zdecydowanie nie jest zalecane dla ogółu populacji.

Czy warto jeść olej kokosowy?

Czy warto jeść olej kokosowy?

Olej kokosowy jest świetny do smażenia, ale zdecydowanie nie jest produktem prozdrowotnym, który warto byłoby spożywać. Dodawanie oleju kokosowego do potraw nie niesie ze sobą żadnych korzyści, a należy pamiętać, że jest on wysoce kaloryczny, przy czym dostarcza tylko pustych kalorii. W odniesieniu do jego przydatności do smażenia - można wybrać inne, korzystniejsze dla zdrowia tłuszcze jak np. oliwa z oliwek.

Czy kalorie z alkoholu się liczą?

Czy kalorie z alkoholu się liczą?

Tak, etanol podobnie jak białko, węglowodany i tłuszcze jest składnikiem odżywczym i ma swoją wartość energetyczną, która wynosi ok. 7 kilokalorii na gram etanolu. W przeciwieństwie do węglowodanów i tłuszczów etanol nie może być przechowywany i wykorzystany w razie potrzeby, dlatego też jest on utleniany przez organizm pierwszorzędnie względem innych makroskładników. Ale jeśli konsumując alkohol przekroczymy bilans energetyczny, to ta nadwyżka w dalszym ciągu zostanie zmagazynowana i przyczyni się do wzrostu masy ciała. Warto pamiętać, że alkohol jest wysokoenergetyczny, a dodatkowo wzmaga apetyt przez co dostarczamy do organizmu więcej kilokalorii również z jedzeniem.

Czy w przypadku choroby Hashimoto należy wykluczyć gluten?

Czy w przypadku choroby Hashimoto należy wykluczyć gluten?

Dieta bezglutenowa rekomendowana jest przede wszystkim w przypadku występowania rozpoznanej celiakii. W przypadku jej potwierdzenia u osoby chorującej na Hashimoto eliminacja produktów z glutenem może prowadzić także do poprawy wyników leczenia Hashimoto. Oba zaburzenia mają charakter autoimmunologiczny, dlatego też częstość występowania celiakii u osób z chorobą Hashimoto może być nawet 10 razy większa niż w ogólnej populacji. Jednak bez stwierdzonej choroby trzewnej (celiakii) nie zaleca się rutynowego stosowania eliminacji glutenu.

Czy na pierwszą wizytę u dietetyka należy zrobić badania krwi?

Czy na pierwszą wizytę u dietetyka należy zrobić badania krwi?

Jeżeli zapisując się na wizytę nie posiadamy aktualnych badań (z okresu ostatniego roku), warto wstrzymać się z ich wykonaniem do pierwszej konsultacji. Dietetyk po pełnym wywiadzie zdrowotnym w razie potrzeby wskaże, które badania warto byłoby wykonać i jeśli będzie to informacja kluczowa dla utworzenia planu żywieniowego wstrzyma się z jego przygotowaniem do momentu otrzymania wyników badań.
Jeśli natomiast posiadamy dokumentację medyczną - warto zabrać ją ze sobą na wizytę
Szczególnie przydatne są wyniki takie jak: morfologia krwi, profil lipidowy (cholesterol całkowity, LDL i HDL, trójglicerydy), glukoza i insulina na czczo, TSH, kreatynina, które pomogą dietetykowi w ocenie stanu zdrowia pacjenta a także w doborze terapii żywieniowej.

Czy warto sięgać po suplementy odchudzające?

Czy warto sięgać po suplementy odchudzające?

W celu zredukowania masy ciała należy doprowadzić do uzyskania deficytu kalorycznego, czyli spalać więcej kilokalorii niż dostarczamy z pożywienia. Żadne suplementy diety nie zstąpią odpowiednio zbilansowanej diety redukcyjnej i aktywności fizycznej. Suplementy wspierające odchudzanie mogą wspierać redukcję masy ciała przez wpływ na odczuwanie głodu, wspomaganie procesów metabolicznych spalania tkanki tłuszczowej czy podnosząc temperaturę ciała przed treningiem. Jednak działanie suplementów diety samo w sobie bez zmian stylu życia i żywienia nie przyniesie oczekiwanego efektu.
O ile większość preparatów dostępnych w aptekach nawet jeśli nie wykazuje skuteczności, jest stosunkowo bezpieczna, o tyle należałoby zachować szczególną uwagę podczas zakupów przez internet. Szczególnie mowa tutaj o preparatach pochodzących z niewiadomego źródła (zwłaszcza zagranicznych_, obiecujących spektakularne efekty. Mogą one bowiem zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje pobudzające współczulny układ nerwowy, także powodować szereg skutków niepożądanych.

Czy można pić w trakcie posiłku?

Czy można pić w trakcie posiłku?

Tak, w trakcie posiłku można pić płyny, zwłaszcza wodę. Nie ma żadnych obaw, że woda będzie rozcieńczać sok żołądkowy czy utrudniać trawienie. Pamiętajmy, że posiłki również są źródłem płynów, np. zupy. Należy uważać jedynie na jednoczesne spożywanie posiłku i picie takich płynów, jak kawa i herbata. Mogą one utrudniać wchłanianie niektórych składników mineralnych, jak np. żelazo. Może to być problematyczne u osób, które mają niedobór żelaza oraz u kobiet ogólnie, gdyż mają one wyższe zapotrzebowanie na żelazo.

Kiedy przyjmować witaminę D?

Kiedy przyjmować witaminę D?

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, dlatego też warto przyjąć ją razem z posiłkiem, który zawiera chociaż minimalną ilość tłuszczu. W kontekście pory dnia nie ma to większego znaczenia, ale warto przyjąć taką strategię, iż będzie się ją zażywać ze śniadaniem, co pozwoli uniknąć zapominania o przyjęciu tabletki.

Czy lewoskrętna witamina C to najlepsza forma tej witaminy?

Czy lewoskrętna witamina C to najlepsza forma tej witaminy?

Witamina C to inaczej kwas L-askorbinowy, ale L w nazwie bynajmniej nie oznacza lewoskrętny. W biochemii "L" informuje nas o tym, że substancja jest izomerem o konfiguracji względnej L. Nie jest to więc związane z jej aktywnością optyczną, czyli zdolnością skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego.

Dla jasności, istnieje też kwas D-askorbinowy. Nie jest on już witaminą C, z uwagi na inną strukturę przestrzenną. Kwas L-askorbinowy, czyli stara dobra witamina C, jest substancją która skręca światło spolaryzowane w prawo - jest więc prawoskrętna. I jest to jedyna przyswajalna forma tej witaminy!

Czy unikanie węglowodanów na diecie odchudzającej jest dobrą strategią? Jeśli nie, to na co zwracać ...

Czy unikanie węglowodanów na diecie odchudzającej jest dobrą strategią? Jeśli nie, to na co zwracać uwagę?

Prawdą jest, że nadmiar węglowodanów przyczynia się do nadwagi, otyłości czy innych schorzeń, jak np. insulinooporność. Jednak, nie warto popadać ze skrajności w skrajność - duże ograniczenie węglowodanów też jest złe! Węglowodany są głównym źródłem energii dla człowieka, a od ich podaży zależy między innymi zdrowie i prawidłowa praca tarczycy.

Jeśli chcesz schudnąć, zwracaj uwagę na rodzaj węglowodanów, które spożywasz. Wyeliminuj cukry proste (skończ ze słodzeniem herbaty czy kawy), unikaj produktów zawierających w swoim składzie sacharozę czy syrop glukozowo-fruktozowy, natomiast zwiększ ilość węglowodanów złożonych oraz wybieraj produkty o średnim lub niskim indeksie glikemicznym. Nie bój się makaronu, chleba czy ziemniaków. Skup się nauce zdrowych nawyków i znajdź balans.

Czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa?

Czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa?

Zdecydowanie tak. Kawa rozpuszczalna zawiera podobną ilość (niektóre badania sugerują, że nawet więcej) składników prozdrowotnych, m.in. polifenoli, co inne rodzaje kawy. Zawartość akryloamidu i furanu, czyli składników, które budzą najwięcej wątpliwości w kontekście picia kawy rozpuszczalnej, tak naprawdę jest znikoma więc nawet przy regularnym wysokim spożyciu kawy, nie stanowią one zagrożenia dla zdrowia. Podsumowując, kawę warto pić bez względu na rodzaj, m.in. dlatego, iż udowodniono, że zwyczajowe spożycie kawy chroni przed nowotworami, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 oraz zmniejsza częstotliwość występowania choroby Parkinsona i Alzheimera.

Czy na diecie odchudzającej można jeść po godzinie 18:00?

Czy na diecie odchudzającej można jeść po godzinie 18:00?

Będąc na diecie godzina 18:00 jest kojarzona z jakimś limitem. Nie wierz w to, nasz organizm ma swój własny zegar biologiczny i zbytnio nie jest on zależny od budzika.

Wszystko zależne jest od tego, jak wygląda nasza aktywność w ciągu dnia i jak długo jesteśmy "na nogach", bo przecież jemy po to, by mieć energię. A pomijanie kolacji najczęściej skutkuje wieczornym podjadaniem. Ostatni posiłek powinniśmy zjeść około 2 h przed zaśnięciem. Dlaczego tak? Mniej więcej tyle czasu potrzebuje układ pokarmowy, by strawić to, co zjadłeś na kolację. Zapewni Ci to łatwiejsze zasypianie i spokojny sen.